De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft een nieuwe campagne gelanceerd met de naam “Pak je leven weer op, neem een gokstop”. Deze campagne richt zich op het vergroten van het bewustzijn rondom de risico’s van gokken en het Cruksregister (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen).
De campagne is met name gericht op jongvolwassenen die mogelijk moeite hebben om hun gokgedrag onder controle te houden. Om deze doelgroep effectief te bereiken, wordt de campagne voornamelijk verspreid via social media kanalen zoals Google, YouTube, Meta en Snapchat.
In de campagne wordt de nadruk gelegd op de positieve impact die een gokstop kan hebben op het leven van iemand met gokproblemen. Online video’s, social media advertenties en posts laten zien hoe jonge mensen hun leven weer op de rails krijgen na het nemen van een gokstop.
Opvallend is het gebruik van de term “gokstop” in plaats van Cruks. Uit de pilotcampagne bleek dat deze term beter resoneert bij de doelgroep.
De campagne van de Ksa benadrukt het belang van verantwoord spelen en de tools die beschikbaar zijn om gokproblemen aan te pakken. Het Cruksregister, oftewel de gokstop, wordt gepresenteerd als een effectieve manier om controle te krijgen over gokgedrag en negatieve gevolgen te voorkomen.
Het probleem is dat spelers die zijn ingeschreven in Cruks nog wel kunnen storten en spelen bij illegale online casino’s. De Kansspelautoriteit heeft (te) weinig bevoegdheden om op te treden tegen deze illegale casino’s.
⛔ Helaas heb je geen toegang tot deze website
Je wordt nu doorgestuurd naar Speel Bewust in 5 seconden.